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Human Rights 365

 

As the world observes Human Rights day on December 10th 2014, the United Nations, under the slogan “Human Rights 365”, has called nations of the world to remember that every day is human rights day. Hence, this date marks a special occasion not just to celebrate the adoption of the Universal Declaration of Human Rights (UDHR), but also to evaluate what we as individuals and as society are doing to protect and enforce collective human rights every single day of the year.

Proclaimed in 1948 at the Palais de Chaillot in Paris, the UDHR became the first global manifestation on the topic of universal human rights. The UDHR arises under the influence of  The Declaration of the Rights of Man and of the Citizen, adopted by France during the French Revolution in 1789. This way, the UDHR became a global anthem through which nations all over the world compromised to recognize human rights as inherent in all individuals.

The Universal Declaration of Human Rights was preceded by the destruction left by World War II, which led nations in the pursuit of a common ground to discuss human rights in the light of shared sets of values, as well as in the light of of politics, economics, etc. Sixty-six years after the UDHR was adopted by the UN General Assembly, the world has more or less successfully avoided engaging in another world war. But, has the world avoided further violations of human rights?

Unfortunately, history has taught us that human rights have been contingent upon circumstances. How are human rights inherent to the Guantanamo Bay detainee who is being tortured for the sake of “national security”? Where are the inherent human rights of the stateless refugee who cannot abide by his/her citizenship to find protection under the human rights umbrella?

Human rights are not a matter of charity, giving away what you don’t want, or your leftovers. If human rights are not seen as interconnected, we cannot realize that the rights of others are our own rights. The challenge remains stepping out of the “human rights talk”, and instead, focusing on the real victims of human rights violations. For, unless nations, the international community, the UN, and individuals focus on the direct victims of human rights violations, we will keep seeing human rights as a problem of the“Other”, not as our priority.

So, yes, we should celebrate; but perhaps most importantly, we should strive to deliver the promise of true universality of human rights. This promise requires remembering that human rights should not be preached, but practiced. Furthermore, how do we actually practice human rights? By working tirelessly to denounce violations, holding governments accountable for human rights violations, as well as the enforcement of laws to protect victims of the same, and finally accepting the fact that protecting our own human rights as well as others’ human rights is an obligation, not a moral question.


 Derechos Humanos 365

Mientras el mundo celebra el Día de los Derechos Humanos el 10 de diciembre de 2014, las Naciones Unidas, bajo el lema “Derechos Humanos 365”, han hecho un llamado a los países del mundo a recordar que todos los días es día de los derechos humanos. De modo que, esta fecha marca una ocasión especial no sólo para celebrar la aprobación de la Declaración Universal de los Derechos Humanos (DUDH), sino también para evaluar lo que nosotros como individuos y como sociedad estamos haciendo para proteger y hacer respetar los derechos humanos colectivos cada día del año.

Proclamado en 1948 en Pallais de Chaillot, en París, la DUDH se convirtió en la primera manifestación colectiva internacional en materia de derechos humanos. La misma, surge bajo la influencia de la Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano, adoptada por Francia durante la Revolución Francesa en 1789. De esta forma, la DUDH se convirtió en el himno universal por medio del cual las naciones de todo el mundo se comprometen a reconocer los derechos humanos como inherentes en todos los individuos.

La Declaración Universal de los Derechos Humanos fue precedida por la destrucción dejada por la Segunda Guerra Mundial, lo que llevó a las naciones perseguir una base común para la discusión de derechos los derechos humanos a la luz de valores compartidos, así también como de la política, la economía, etc. Sesenta y seis años después de que la Declaración fue adoptada por la Asamblea general de la ONU, el mundo ha logrado mal que bien evitar involucrarse en otra guerra mundial. Pero, hemos evitado nuevas violaciones a los derechos humanos?

Por desgracia, la historia nos ha enseñado que los derechos humanos han sido condicionados. ¿Cómo son los derechos humanos inherentes para el detenido de Guantánamo que ha sido torturado en aras de la “seguridad nacional”? ¿Dónde están los derechos humanos inherentes de los refugiados despatriados/as que no pueden encontrar protección ciudadana en el marco de los derechos humanos?

Los derechos humanos no tienen que ver con caridad, tampoco con regalar lo que no se quiere o lo que sobra. Si los derechos humanos no se consideran como interconectados, no podemos darnos cuenta que los derechos de los demás son los derechos propios. El desafío sigue siendo salir del “discurso de los derechos humanos”, y en su lugar, centrarse en las víctimas. A menos que las naciones, comunidad internacional, las Naciones Unidas, y los individuos se centran en las víctimas directas de violaciones de derechos humanos; vamos a seguir viendo a los derechos humanos como un problema de “los Otros”, no como una prioridad.

Así que, sí, debemos celebrar. Pero de manera más urgente, debemos esforzarnos por cumplir la promesa de la verdadera universalidad de los derechos humanos. Esta promesa se logra recordando que los derechos humanos no se predican, sino que se practican. ¿cómo podemos realmente practicar los derechos humanos? Trabajando sin descanso en denunciar violaciones, haciendo que los gobiernos rindan cuentas por violaciones de los derechos humanos, así como la aplicación de las leyes para proteger a las víctimas de los mismos, y, finalmente, acogiendo el hecho de que la protección de los derechos humanos de uno mismo y de los otros, es una obligación, no una cuestión moral.


 

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